Oficjalny przewodnik po Zamościu

Proszę czekać...
Szukaj w kalendarzu
Proszę czekać...
  • trwa: Galerie i wystawy, 26 dni, do 28 lutego 2018

    MANUFAKTURA SATYRY- VIII OGÓLNOPOLSKI KONKURS SATYRYCZNY -ŻYRARDÓW MIASTO Z CZERWONEJ CEGŁY

    MANUFAKTURA SATYRY- VIII OGÓLNOPOLSKI KONKURS SATYRYCZNY -ŻYRARDÓW MIASTO Z CZERWONEJ CEGŁY

    Wernisaż dnia 02 lutego 2018r. godz.17.00
    MIĘDZYNARODOWA WYSTAWA RYSUNKU SATYRYCZNEGO Kanada, Włochy, Francja, Luksemburg, Węgry, Rumunia, Czechy, Ukraina, Litwa, Rosja, Turcja, Polska oraz VIII OGÓLNOPOLSKI KONKURS SATYRYCZNY ,,MANUFAKTURA SATYRY”ŻYRARDÓW MIASTO Z CZERWONEJ CEGŁY ARCHITEKTURA CEGLANA 

    Po raz kolejny BWA Galeria Zamojska zaprezentuje żyrardowską wystawę będącą pokłosiem Ogólnopolskiego Konkursu Satyrycznego ,,Manufaktura Satyry”. Tym razem będą eksponowane prace biorące udział w VIII edycji konkursu, którego temat brzmiał ,,Żyrardów miasto z czerwonej cegły. Architektura ceglana”. Wystawę zaprezentowano w październiku 2017 roku w żyrardowskiej Galerii ,,Resursa”. Choć Żyrardów leży w samym sercu Mazowsza, to w niczym nie przypomina tak charakterystycznych niską i często chaotyczną zabudową mazowieckich miast i miasteczek. Wyniosłe budynki fabryczne, regularna siatka ulic i placów, przy których stoją w równych rzędach budynki mieszkalne i budynki użyteczności publicznej przywodzą na myśl raczej architekturę okręgu łódzkiego, czy śląskiego. Wszystko zaś zbudowane z czerwonej, nieotynkowanej cegły, latem wspaniale kontrastującej z wszechobecną zielenią. Żyrardów to miasto niezwykłe. Powstało w XIX wieku wokół największej w Europie fabryki lniarskiej. Choć umilkły fabryczne maszyny, pozostała wspaniała industrialna architektura. Ona to stała się tematem ósmej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Satyrycznego ,,Manufaktura Satyry 2017”. Zarówno ,,Architektura ceglana” jak i sam ,,Żyrardów - miasto z czerwonej cegły” stały się inspiracją dla kilkudziesięciu artystów zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Organizatorzy podobnie jak w latach ubiegłych zaprosili do pokazania swoich prac (poza konkursem) twórców z Kanady, Francji, Luksemburga, Włoch, Czech, Węgier, Rumunii, Rosji, Litwy, Ukrainy i Turcji. Zwycięzcą ósmej edycji ,,Manufaktury Satyry” został Andrzej Pijet mieszkający od wielu lat w kanadyjskim Montrealu. Jurorzy orzekli, że cykl jego pięciu rysunków najlepiej odpowiada tematowi konkursu. Są w nim zawarte zarówno charakterystyczne budowle: kościoły jak i magistrat. Jest ,,miejska legenda” o mieszkańcach miasta stojących od Radziejowic po Żyrardów i podających sobie cegły z rąk do rąk na budowę kościoła farnego. Jest też prządka z kołowrotkiem i genialny francuski wynalazca – Filip de Girard, którzy z lnianych nitek robią cegły. Zresztą cegły i szpulki z lnianymi nićmi to dominujący motyw tegorocznych prac. Nic dziwnego. Te banalne w swej prostocie przedmioty powielane w milionach, w połączeniu z geniuszem ich użytkowników tworzyły potęgę żyrardowskiej fabryki. Najlepiej też oddają charakter niezwykłego miasta w sercu Mazowsza jakim jest Żyrardów. Cegła obok kamienia i drewna, jest najczęściej wykorzystywanym materiałem budowlanym w historii ludzkości. W starożytności mieszkańcy Mezopotamii, Egiptu i Babilonu wznosili swoje budowle z cegieł suszonych na słońcu. Jednak jej początki sięgają już 7 tysięcy lat p.n.e. kiedy wyrabiano ją w Jerychu i Jarmo. Znacznie większą trwałość, dzięki procesowi wypalania ceramicznego cegła zyskała w połowie III tysiąclecia p.n.e. w Mezopotamii. Stosowano ją jednak tylko do budowy najważniejszych obiektów. Wypalanie było bowiem procesem bardzo kosztownym ze względu na brak materiału opałowego. Suszone i wypalane cegły wyrabiano również w Chinach i Indiach. W prekolumbijskiej Ameryce wznoszono budowle głównie z cegieł suszonych. W Grecji i Rzymie również stosowano cegły suszone. W Grecji cegłę wypalaną zaczęto używać ok. IV w. p.n.e. Najpóźniej, bo w połowie I w. p.n.e. zastosowali ją Rzymianie. W Europie produkcja cegieł została spopularyzowana w XI w. Wraz z narodzeniem gotyku w XIII wieku we Francji, cegła wypalana stała się najważniejszym materiałem budowlanym. Ówcześni budowniczowie obok charakteru konstrukcyjnego wykorzystywali jej walory dekoracyjne. Imponujące elewacje z cegieł powstały głównie w rejonach Europy Północnej - w północnych Niemczech, Anglii, Holandii, Belgii, oraz krajach skandynawskich. Renesans i barok sprawiły, że cegła straciła swe wartości dekoracyjne, stając się wyłącznie elementem konstrukcji. W drugiej połowie XIX wieku produkcja cegieł rozwinęła się na masową skalę dzięki nowym wynalazkom - piecowi kręgowemu i mechanicznej prasie ceglarskiej. Zapanowała moda na surowe, nietynkowane budynki ceglane. Świadectwem tamtych czasów są budynki przemysłowe i powstające wokół nich osady fabryczne. Niektóre z nich dały początek późniejszym miastom. Tak właśnie było z Żyrardowem. To niezwykłe miasto powstało z osady fabrycznej rozwijającej się wokół pierwszej na ziemiach polskich fabryki lniarskiej. Żyrardowska starówka jest przykładem idealnej XIX-wiecznej osady fabrycznej, która przetrwała niemal w pierwotnym stanie do naszych czasów. Od roku 2012 jest Pomnikiem Historii. W jej obrębie znajduje się kilkaset zabytkowych budynków. Do najważniejszych z nich należą budynki fabryczne Starej i Nowej Przędzalni, Resursa, kantor, ochronka, szpital, magistrat i kościoły. Większość z zabytkowych budowli powstała z czerwonej radziejowickiej cegły. To stwarza niepowtarzalny klimat miasta, zwanego dawniej ,,czerwonym Żyrardowem”. Wiele budynków projektowali znakomici architekci. Jan Jakub Gay zaprojektował budynek Starej Przędzalni, Fritz Lessner kościół augsbursko-ewangelicki, Józef Pius Dziekoński żyrardowską farę, a Romuald Miller budynek drugiego dworca kolejowego.

    UCZESTNICY AULLA (WŁOCHY) / Joanna Brześcińska-Riccio*, BAJA (WĘGRY) / Istvan Kelemen*, BĘDZIN / Piotr Zatorski, BRZEZIE / Przemysław Podgórski, CHIVASSO (WŁOCHY) / Mauro Martin*, FRANCHEVILLE (FRANCJA) Bernard Bouton*, FLORENCJA (WŁOCHY) / Francesca Guetta*, GORENICE / Jacek Majcherkiewicz, GORLICE / Aneta Elwira Żarnowska, GRONDERANGE (LUKSEMBURG) / Pol Leurs*, GRYBÓW / Faustyna Fauni, JABLONEC NAD NISOU (CZECHY) / Jiri Srna*, JAROSŁAW / Marek Gliwa, JAWOR / Paweł Stańczyk, JEDLICZE / Patrycja Longawa, KIELCE / Jacek Lanckoroński, KOWNO (LITWA) / Vladimiras Beresniovas*, KROSNO / Barbara Grzesik, LEGIONOWO / Marek Dąbrowski, LUBAŃ ŚLĄSKI / Krzysztof Suski, LUBLIN / Krzysztof Zieliński, LWÓW (UKRAINA) / Serhiey Mihnowsky*, ŁÓDŹ / Aleksandra Gruszczyńska, MIŃSK MAZOWIECKI / Czesław Gańko, MIROCIN DOLNY / Mirosław Hajnos*, MONTREAL (KANADA) / Andrzej Pijet, MOSKWA (ROSJA) / Igor Smirnov*, MOUGINS (FRANCJA) / Swava Launay*, MUROWANA GOŚLINA / Dariusz Pietrzak*, MYSŁOWICE / Krzysztof Grzondziel, NISKO / Jan Surma, OLECKO / Waldemar Rukść, OLSZTYN / Anna Damicz-Weis, Zbigniew Piszczako, Sara Schneps, PABIANICE / Sławomir Łuczyński, PODKOWA LEŚNA / Witold Mysyrowicz*, PRUDNIK / Grzegorz Weigt, PRZEWORSK / Henryk Cebula, STALOWA WOLA / Jacek Kawa, STAMBUŁ (TURCJA) / Musa Gumus*, SOSNOWIEC / Artur Ligenza, TARNOBRZEG / Przemysław Zamojski, TORUŃ / Janusz Mrozowski, TRUTNOV (CZECHY) / Bretislav Kovarik*, TULCEA (RUMUNIA) / Doru Axinte*, TRENTO (WŁOCHY) / Claudio Cavalieri*, Paolo Ober*, WARSZAWA / Grzegorz Janusz, Paulina Kopestyńska, Marta Krysiak, Bartłomiej Kuźnicki, Halina Kuźnicka, Tomasz Niewiadomski, Szczepan Sadurski*, Małgorzata Światła, Wojciech Zembrzuski, WROCŁAW / Czesław Przęzak, Rafał Werszler, ZABRZE / Maciej Trzepałka, ŻABNO / Marek Mosor, ŻYRARDÓW / Wojciech Maślarz, Adam Pilorz*, Danuta Rex, Monika Rosińska, Zbigniew Kołaczek

    * *osoby poza konkursem, biorące udział tylko w wystawie

    Biuro Wystaw Artystycznych - Galeria Zamojska
    +48 (84) 638 57 82
    http://www.bwazamosc.pl

Projekt współfinansowany ze środków UNII EUROPEJSKIEJ - EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO NA LATA 2007-2013
© Urząd Miasta Zamość